9 anledningar till varför alla företag behöver en hemsida

Vilka är fördelarna med att ha en företagshemsida och behöver du verkligen ha en?

Svaret är enkelt – fördelarna med en hemsida är många och JA, DU BEHÖVER HA EN.

Om du är seriös med ditt företagande måste du ha en hemsida, svårare än så är det inte.

Här har vi listat några av de viktigaste anledningarna till varför alla företag behöver ha en hemsida:

1. Du är tillgänglig dygnet runt, året om

Antalet timmar vi kan vara tillgängliga för våra kunder är begränsat. Vi kanske jobbar till sent på kvällen på vardagar, till kl. 14 på lördagar och inte alls på söndagar. 

Din hemsida är inte begränsad på det sättet. Den “jobbar” dygnet runt, året om och marknadsför dig till och med medan du sover. 

Öppet dygnet runt

Dina kunder kanske söker information om dina produkter eller tjänster när de är på väg till jobbet på morgonen eller vid elva på kvällen innan de ska sova – du behöver finnas närvarande på nätet och låta dem kunna hitta dig när det passar dem.


2. Hemsidan är grunden för all din marknadsföring

Din hemsida är så mycket mer än ett visitkort på nätet – den är grunden för ditt företags marknadsföring. 

Målet med alla dina marknadsföringsinsatser bör vara att leda besökare till din hemsida.

Oavsett om det handlar om traditionell reklam, innehållsmarknadsföring (content marketing), marknadsföring i sociala medier, PPC marknadsföring eller e-postmarknadsföring – det slutgiltiga målet är att skicka besökare till din hemsida och få dem att göra det som du vill att de ska göra (ladda ner en checklista, ringa dig, köpa något, anmäla sig till ditt nyhetsbrev osv.).  


3. Presentera ditt företag på ett professionellt sätt

En välbyggd och komplett hemsida med all information som dina kunder behöver framställer ditt företag på ett professionellt sätt. 

Från att lära känna ditt team, läsa om ditt erbjudande, ladda ner någon guide, till att kunna ladda ner din årsredovisning så framstår din verksamhet som pålitlig och trovärdig. 

Du kan också visa upp recensioner från tidigare kunder så att dina potentiella kunder vet vad de kan förvänta sig av de produkter eller tjänster som du erbjuder. 

En hemsida är ett användbart verktyg för att kunna dela viktig information om ditt företag med både befintliga och potentiella kunder och svara på alla deras frågor. 


4. Syns du inte, finns du inte

Har du ingen hemsida så finns du inte på Google.

Och finns du inte på Google är du så gott som osynlig – ingenting är viktigare än att kunderna hittar dig online. 

4 av 5 nya kunder kommer att Googla efter information om de tjänster eller produkter som du erbjuder.

Och vad händer när de inte hittar dig?

Jo, de kommer att vända sig till någon av dina konkurrenter och det vill du absolut inte, eller hur?


5. Nå nya målgrupper

Även om du kanske redan har en etablerad kundbas så kan du med hjälp av din hemsida få kontakt med nya kunder som kanske inte är bekanta med ditt företag än. 

De flesta av oss vänder sig till Google så fort vi stöter på något problem och att hitta en lösning är oftast bara några klick bort. 

Se till att dra nytta av vad folk faktiskt söker efter, vad det är de vill ha svar på och information om.

Erbjud dem relevanta svar på de frågor de har och lösningar på deras problem.


6. Visa upp dina produkter eller tjänster och sälj mer

Din hemsida fungerar som en digital broschyr där du delar den senaste informationen om ditt erbjudande. Se din hemsida som en säljare som jobbar dygnet runt. 

Förutom att den ger svar på vanliga frågor som en potentiell kund kan ha så kan hemsidan användas till att öka försäljningen. 

En webbshop möjliggör för kunderna att handla direkt online. 

Nu undrar du säkert varför du behöver ha en hemsida om du inte säljer några produkter online?

Du behöver inte sälja något online för att kunderna ska kunna lära sig mer om vad du har att erbjuda och så småningom ta kontakt med dig för att köpa dina produkter eller tjänster.

Vi tar ett exempel:

Mer än 70% av oss söker information på nätet innan vi fattar ett beslut. 

Du driver en restaurang i Eskilstuna. 

En grupp turister Googlar “bra restauranger i Eskilstuna”. Om du inte har en optimerad hemsida – hur tror du att de kommer att hitta dig? 

Det kommer de inte! 

…eller jo, de kanske råkar passera din restaurang vid något tillfälle men när de försöker hitta mer information, läsa menyn och kolla på priser utan att behöva gå in och fråga dig rent ut om alla dessa saker – kommer de med största sannolikhet att gå till någon av dina konkurrenter. 

För flera av dina konkurrenter har hemsidor som är sökmotoroptimerade och den här gruppen turister kommer att få svar på alla sina frågor med en enkel Googlesökning och välja någon någon av dem istället för dig. 


7. Du kan mäta allt

Dagarna då potentiella kunder spontant dök upp fysiskt i exempelvis din bilverkstad, massagesalong eller körskola är förbi – men du kan vara säker på att de söker efter allt detta på nätet.

Google Analytics är ett spårningsverktyg som du kan installera på din hemsida.

Genom att installera Google Analytics på din hemsida kan du samla in data som antal hemsidebesökare, varifrån trafiken har kommit, vilka nyckelord de har använt, vilka nyckelord har genererat hur många besökare, hur många och vilka sidor de har besökt,, hur länge de har stannat på en viss sida osv. 


8. Ökad kundnöjdhet

En dålig kundupplevelse kan driva bort människor från ditt företag. 

Hemsidan är oftast den första kontakten som en potentiell kund har med ditt varumärke – så det är bäst att du har en, och att den är välbyggd. 

Genom att svara på de vanligaste frågorna som ni får på en FAQ-sida sparar du den potentiella kundens men också din egen tid – det främjar kundrelationen på lång sikt. 


9. Du har kontrollen!

Tillhör du skaran som tycker att en företagshemsida är helt onödig investering för att du redan är närvarande på Facebook eller Instagram?

Det är sant att sociala medier kan hjälpa ditt företag att växa och att de är ett jättebra komplement till din hemsida, men de får absolut inte vara det enda sättet som potentiella kunder kan hitta dig på och din enda kommunikationskanal. 

Och om ditt namn inte är Mark Zuckerberg så äger du inte heller din Facebooksida eller Instagramprofil – och dessa kan stängas ner närsomhelst utan någon förvarning. 

Du behöver äga och kontrollera din egen plattform!

För att sammanfatta…

Förhoppningsvis har du vid det här laget förstått att frågan inte är “behöver mitt företag en hemsida” utan snarare “har jag råd att inte ha en hemsida i dagens alltmer uppkopplade värld”?

Alla som säger att ditt företag inte behöver ha en hemsida har helt enkelt fel.

De där experterna som säger att en hemsida är onödig om du inte driver ett online företag eller en webbhandel…

…De har också fel!

Om du nyligen kommit över en artikel eller annan information som säger att du inte behöver ha en hemsida, skicka den till mig, så ska jag berätta ännu tydligare varför det är FEL.

Att skaffa en företagshemsida är en låg investering i förhållande till vad den kan generera i varumärkeskännedom, långsiktiga kundrelationer och intäkter. 

Om du behöver hjälp, hör av dig till oss – vi har olika hemsidepaket som passar olika behov och plånböcker.

Similar Posts