Det handlar inte om DIG längre utan hur du kan lösa de problem din målgrupp har…

Innehållsmarknadsföring (content marketing) hjälper din målgrupp att få den information de BEHÖVER och VILL HA om ditt företag

VÅR PROCESS – DIN SUCCESS

1

Vi sätter tydliga mål för din innehållsmarknadsföring.

Det bästa sättet att uppnå målen är att göra dem specifika och mätbara.

Exempel på tydliga och specifika mål :

  • Öka försäljningen med 10% under Q1 och Q2
  • Öka trafiken till hemsidan med 15% under de kommande 12 månaderna
  • Komma upp till 100000 e-postprenumeranter inom 2 år .
  • Ranka som top 5 på Google för orden X, X, X, X och X till Q4.
  • Minska marknadsföringskostnaderna med totalt 8% under de kommande 12 månaderna.

1

2

Vi väljer rätt KPI:er för att mäta nyttan med innehållsmarknadsföringen.

KPI:er är nyckeltal som talar om för dig hur en viss marknadsföringsaktivitet presterar.

Exempel på KPI:er som vi vill mäta:

  • Hur många besökare får din hemsida
  • Hur många besökare konverterar till leads
  • Hur många leads konverterar till kunder
  • Vilken är din “Cost per Click” 
  • Vilken är din kostnad per lead
  • Hur många följare har du på sociala medier och vad har du för “engagement rate”
  • Antal blogginlägg skrivna under en månad
  • Antal e-postprenumeranter
  • Förbättrad sidrankning för dina nyckelord

2

3

Vi lär känna din idealkund

För att kunna producera riktigt bra innehåll behöver vi få stenkoll på vem du faktiskt säljer till och vilka behov och utmaningar de har.

Hur gör vi det då?

  • Vi samlar in relevant data såsom var kunden befinner sig geografiskt, hur stor organisationen är, vilka behov har de, var hämtar de information idag osv. 
  • Vi intervjuar era befintliga kunder och samlar in feedback
  • Vi skapar dina “Personas”

3

4

Vi väljer innehållstyper för varje del av köpresan

Den digitala köpresan förklaras på olika sätt men kontentan är densamma. Kunden går igenom ett visst antal steg under sin resa och varje steg kräver sin typ av innehåll. 

Exempel på de olika innehållstyperna för respektive steg i köpresan ser du i tabellen lite längre ner på denna sida.

4

5

Vi skapar en innehållskalender (content calendar)

En viktig del i arbetet med innehållsmarknadsföring är att veta exakt när innehållet ska publiceras, vem som ansvarar för innehållet och vilka plattformar/kanaler innehållet ska publiceras på. 

Vår innehållskalender sträcker sig över 90 dagar, därefter analyserar vi och optimerar resultaten.

5

6

Vi väljer ut och mappar de nyckelord du behöver fokusera på

Innehåll/content och SEO som blåbärspaj och vaniljglass. Innan vi börjar skapa och publicera något innehåll gör vi först en grundlig nyckelordsanalys, vi går igenom sökbeteendet, tittar på konkurrensen och till slut väljer vi ut de nyckelord som är relevanta, har ett affärsvärde och som vi vet att din målgrupp faktiskt använder.

6

7

Vi hittar de bästa marknadsföringskanalerna för just ditt företag

Vilka kanaler är relevanta för din bransch och dina kunder? Är du redan aktiv inom vissa kanaler? Vi tittar på dina “personas” – vilka kanaler finns de på? Det är bättre att lägga fokus på det som redan fungerar och se till att optimera det än att försöka göra allt på en gång. 

7

8

Vi producera relevant innehåll och delar det med världen

Det är nu det magiska börjar. Vi producerar SEO-optimerat innehåll enligt det paket som du har valt – se våra paket här.

Oavsett om det handlar om inlägg till sociala medier, detaljerade blogginlägg, manus för din podcast eller olika reklamvideos så behöver du ständigt producera, publicera och distribuera det innehåll som är värdefullt och relevant för just din målgrupp och innehållet måste hålla en hög och jämn kvalitet.

8

9

Vi analyserar datan och optimerar innehållet för kommande 90-dagars period

Fördelarna med analysering:

  • Vi mäter och förstår vad som fungerar, vad ger ROI
  • Vi optimerar dina marknadsföringsinsatser
  • Det underlättar beslut inför kommande kampanjer och budgetsatsningar

Att analysera och optimera låter kanske både skrämmande och överväldigande – men det behöver det inte vara. Med rätta processer för att hantera den data man får fram får man reda på vilka marknadsföringsinsatser som har genererat möjligheter och vilka insatser man kan slopa.

9

Informationen som din målgrupp söker under sin köpresa varierar oerhört mycket.

Och vilken typ av innehåll du levererar bör anpassas efter köpresan.

Nedan har vi listat några exempel på olika typer av innehåll och i vilka skeden i kundens köpresa de är bäst att använda.

IGENKÄNNING

MÅL:

Nå rätt målgrupp och få fler hemsidebesökare

Väcka ett intresse och skapa igenkänning genom att erbjuda svar på de frågor målgruppen har och information om möjliga lösningar på deras problem. 

EXEMPEL PÅ TYPER AV INNEHÅLL ATT PRODUCERA I DENNA FAS


  • Artiklar
  • Blogginlägg
  • Inlägg i sociala medier
  • Checklistor
  • Tips & trix
  • Infographics

ENGAGEMANG

MÅL:

Förflytta hemsidebesökare till nästa fas i köpresan – från prospekt till lead

Skapa ett mervärde för dina hemsidebesökare och visa hur ditt företag kan lösa deras problem

EXEMPEL PÅ TYPER AV INNEHÅLL ATT PRODUCERA I DENNA FAS


  • Produktjämförelse
  • Webbinarier
  • Quiz
  • Gratis e-bok
  • Nedladdningsbara mallar/guider
  • Case studies / tidigare projekt
  • Podcast

KONVERTERING

MÅL:

Förvandla leads till betalande kunder

Belysa ditt värdeerbjudande och konkurrensfördelar samt visa att det finns ett ekonomiskt värde i de lösningar ditt företag erbjuder. 

EXEMPEL PÅ TYPER AV INNEHÅLL ATT PRODUCERA I DENNA FAS


  • Tidigare projekt med ROI fokus
  • Gratis provperiod
  • Demos
  • FAQs
  • Recensioner från tidigare kunder
  • Kostnadsfri konsultation
  • Tidsbegränsat specialerbjudande

Don’t Wait

Contact Us For A Free Consult

WE HAVE Answers

Ask Us Anything

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Elit ullamcr dignissim cras tincidunt lobortis feugiat.