Innehållsmarknadsföring för småföretagare


Introduktion

Marknadsföring för småföretagare brukade vara ganska enkel: man placerade annonser i lokaltidningen eller investerade i några minuters radioreklam, hittade en bra lokal med bra läge och sedan satt man och väntade på att kunderna skulle komma till en.

Det ser helt annorlunda ut idag.

Med den enorma tillgång till information som vi har idag, via våra mobiltelefoner, datorer, surfplattor, så har även dina kunder blivit mycket mer aktiva.

De gör sina egna sökningar och undviker annonser som pesten, till förmån för information som är relevant för just deras behov.

De söker efter information som kan hjälpa dem att lösa just deras problem – och därför läser de kundrecensioner, artiklar, kollar på videor – allt som kan underlätta för att fatta ett klokt köpbeslut.

Att lyckas fånga potentiella kunders uppmärksamhet och sedan engagera och kommunicera med dem, betyder mycket mer än att berätta för dem om den fantastiska produkt eller tjänst du erbjuder.

Du måste utbilda kunderna i mycket större utsträckning om saker som är viktiga för dem.

Och genom att göra det får du deras förtroende, vilket är till stor hjälp när du också försöker få dem att köpa dina produkter och tjänster.

Det är här som innehållsmarknadsföring kommer in i bilden.

Den hjälper din målgrupp att få den information de behöver och vill ha om ditt företag och ditt erbjudande.

Och självklart har du inte startat ditt företag bara för att utbilda potentiella kunder. Ditt mål förblir detsamma – att nå fler kunder och öka din försäljning.

Mål som är betydligt lättare att nå genom att investera i innehållsmarknadsföring.


Content is king.

-Bill Gates

9 steg till lyckad innehållsmarknadsföring för småföretagare

Att köra igång med innehållsmarknadsföring är inte alltid lätt och resultaten kommer inte över en natt, man behöver rusta upp med tid och tålamod.

Som småföretagare vet du redan hur mycket hårt arbete det krävs, vilket slit och engagemang som ligger till grund för att lyckas med det du gör.

Nedan kommer vi att gå igenom 9 steg som hjälper dig att komma igång med innehållsmarknadsföring för ditt företag och som får ditt företag att växa utan att slösa tid och pengar.

Tydliga och mätbara mål

1. tydliga och mätbara mål

Det bästa sättet att uppnå målen är att göra dem specifika och mätbara.

Exempel på tydliga och specifika mål:

  • Öka försäljningen med 10% under Q1 och Q2
  • Öka trafiken till hemsidan med 15% under de kommande 12 månaderna
  • Komma upp till 10 000 e-postprenumeranter inom 2 år
  • Ranka som topp 5 på Google för orden X,X,X,X och X till Q4
  • Minska marknadsföringskostnaderna med totalt 8% under de kommande 12 månaderna
Rätt KPI:er

2. rätt kpi:er

Välj rätt KPI:er för att mäta nyttan med innehållsmarknadsföringen.

KPI:er är nyckeltal som talar om för dig hur en viss marknadsföringsaktivitet presterar.

Exempel på KPI:er som du vill mäta:

  • Hur många besökare får din hemsida
  • Hur många besökare konverterar till leads
  • Hur många leads konverterar till kunder
  • Vilken är din “Cost per Click”
  • Vilken är din kostnad per lead
  • Hur många följare har du på sociala medier och vad har du för “engagement rate”
  • Antal blogginlägg skrivna under en månad
  • Antal e-postprenumeranter
  • Förbättrad sidrankning för dina nyckelord

3. idealkund/persona

Lär känna din idealkund

För att kunna producera riktigt bra innehåll behöver du få stenkoll på vem du faktiskt säljer till och vilka behov och utmaningar de har.

Hur gör du det då?

  • Samlar in relevant data såsom var kunden befinner sig geografiskt, hur stor organisationen är, vilka behov har de, var hämtar de information idag osv.
  • Intervjua era befintliga kunder och samla in feedback.
  • Skapa dina ”Personas”

4. innehållstyper

Välj innehållstyper för varje del av köpresan

Den digitala köpresan förklaras på många olika sätt men kontentan är densamma. Kunden går igenom ett visst antal steg under sin köpresa och varje steg kräver sin typ av innehåll.

Exempel på de olika innehållstyperna för respektive steg i köpresan hittar du lite längre ner i denna artikel.

5. innehållkalender

Skapa en innehållskalender (content calendar)

En viktig del i arbetet med innehållsmarknadsföring är att veta exakt när innehållet ska publiceras, vem som ansvarar för produktionen av innehållet och vilka plattformar/kanaler innehållet ska publiceras på.

Vår rekommendation är att din innehållskalender bör sträcka sig över 90 dagar, därefter analyserar du och optimerar resultaten.

6. nyckelord

Välj ut och mappa de nyckelord du behöver fokusera på.

Innehåll/content och SEO som blåbärspaj och vaniljglass – det ena fungerar inte utan det andra.

Innan du börjar skapa och publicera något innehåll behöver du först göra en grundlig nyckelordsanalys där du bland annat går igenom sökbeteendet, tittar på konkurrensen och till slut väljer ut de nyckelord som är relevanta, har ett affärsvärde och som du vet att din målgrupp faktiskt använder.

7. Marknadsförings-

kanaler

Hitta de bästa marknadsföringskanalerna för just ditt företag.

Vilka kanaler är relevanta för din bransch och dina kunder?

Är du redan aktiv inom vissa kanaler?

Gå tillbaka och titta på dina ”personas” – vilka kanaler finns de på?

Det är bättre att lägga fokus på det som redan fungerar och se till att optimera det än att försöka göra allt på en gång.

8. Produktion av innehåll

Producera relevant innehåll och dela det med världen.

Det är nu det magiska börjar.

Oavsett om det handlar om inlägg till sociala medier, detaljerade blogginlägg, manus för din podcast eller olika reklamvideos så behöver du ständigt producera, publicera och distribuera det innehåll som är värdefullt och relevant för just din målgrupp och innehållet måste hålla en hög och jämn kvalitet.

9. analys och optimering

Analysera datan och optimera innehållet för kommande 90-dagars period.

Fördelarna med analysering:

  • Mät och förstå vad som fungerar, vad ger ROI
  • Optimera dina marknadsföringsinsatser
  • Det underlättar beslut inför kommande kampanjer och budgetsatsningar

Att analysera och optimera låter kanske både skrämmande och överväldigande – men det behöver det inte vara. Med rätta processer för att hantera den data man får fram, får man reda på vilka marknadsföringsinsatser som har genererat möjligheter och vilka insatser man kan slopa.


Content marketing is really like a first date. If all you do is talk about yourself, there won’t be a second date.

-David Beebe, former head of content, Marriott

Innehåll som konverterar

Informationen som din målgrupp söker under sin köpresa varierar oerhört mycket.

Och vilken typ av innehåll du levererar bör anpassas efter köpresan.

Nedan har vi listat några exempel på olika typer av innehåll och i vilka skeden i kundens köpresa de är bäst att använda.


Igenkänning

MÅL – Att nå rätt målgrupp och få fler hemsidebesökare

Exempel på typer av innehåll att producera i denna fas:

  • Artiklar
  • Blogginlägg
  • Inlägg i sociala medier
  • Checklistor
  • Tips & trix
  • Infographics

Engagemang

MÅL – Förflytta hemsidebesökare till nästa fas i köpresan – från prospekt till lead

Skapa ett mervärde för dina hemsidebesökare och visa hur ditt företag kan lösa deras problem.

Exempel på typer av innehåll att producera i denna fas:

  • Produktjämförelse
  • Webbinarier
  • Quiz
  • Gratis e-bok
  • Nedladdningsbara mallar/guider
  • Case studies/tidigare projekt
  • Podcast

Konvertering

MÅL – Förvandla leads till betalande kunder.

Belysa ditt värdeerbjudande och konkurrensfördelar samt visa att det finns ett ekonomiskt värde i de lösningar ditt företag erbjuder.

Exempel på typer av innehåll att producera i denna fas:

  • Tidigare projekt med ROI-fokus
  • Gratis provperiod
  • Demos
  • FAQs
  • Recensioner från tidigare kunder
  • Kostnadsfri konsultation
  • Tidsbegränsat specialerbjudande

These days, people want to learn before they buy, be educated instead of pitched.

– Brian Clark

Sammanfattning

Att arbeta effektivt med innehållsmarknadsföring hjälper ditt varumärke att engagera potentiella kunder tidigt i deras köpresa och bygga en relation med dem över tid.

Ge ditt innehåll ett tydligt syfte och glöm inte att mäta hur bra eller dåligt det presterar.

Slutligen, glöm inte att innehållsmarknadsföringens viktigaste ord är VÄRDE.

Det är dags att engagera din publik med innehåll som utbildar, inspirerar och är värt att delas med hela världen.

Om du behöver hjälp, hör av dig till oss – vi hjälper dig gärna att komma igång med din innehållsmarknadsföring, du kan se våra paket för SEO-anpassat innehåll här.

Similar Posts