WordPress är ett av världens mest populära publiceringsverktyg. 810 miljoner hemsidor är byggda i WordPress, vilket är ungefär 44% av världens alla hemsidor.
Det är ett stabilt och användarvänligt verktyg och en fantastisk plattform att använda när man vill bygga hemsidor.
En mobilanpassad hemsida kommer att anpassa sig efter skärmstorlek och se lika bra ut oavsett om du använder dator, surfplatta eller mobiltelefon.
Antal sidor som ingår beror på din verksamhet. Har du precis startat ditt företag och inte har en befintlig sida brukar det räcka med 1-5 undersidor. Exempel på vilka sidor du kan behöva är:
Hem, Våra tjänster – Tjänst 1 – Tjänst 2 – Om oss – Kontakt
Har du ett företag som erbjuder flera tjänster brukar vi säga att du behöver ha 6-10 sidor. Här ingår förstasidan, HEM-sidan, och upp till 10 undersidor. Exempel på undersidor kan vara (nedan har vi använt ett städföretag som exempel):
Hem, Våra tjänster – Hemstädning – Flyttstädning – Fönsterputs – Kontorsstädning – Byggstädning – Om oss – Referenser – Kontakt – Cookie-och integritetspolicy.
SSL står för Secure Socket Layer och används för att kryptera trafiken mellan en webbserver och en webbläsare. Hela syftet med SSL är att säkra den information mellan besökaren och hemsidan. Din hemsida framstår som trygg och säker och även Google premierar sidor som har SSL-certifikat och https://-adresser.
Om hemsideadressen börjar med https://, om en hänglåsikon visas i adressfältet och om det står att certifikatet är giltigt när du klickar på hänglåsikonen – då vet du att hemsidan har SSL.
On-page SEO avser optimering av hemsidans struktur och innehåll – allt som finns på sidan och är därför 100% under din kontroll. Målet med on-page SEO är att hjälpa sökmotorerna att känna igen din hemsida för de ord du vill ranka för. Jobbar du aktivt med detta kan det ge dig högre rankning i sökmotorerna och driva mer organisk trafik till din hemsida.
Vissa saker gör man bara en gång och det är när man börjar bygga en hemsida (exempelvis sidstruktur, HTTPS, hastighetsoptimering). Andra saker behövs lite då och då – varje gång man publicerar ett nytt blogginlägg, lägger upp en ny undersida osv. behöver man optimera innehållet.
On-page SEO bör göras även om du rankar som #1 i sökresultaten eftersom SEO är en pågående process.
Kort och gott - JA! Vi vill ge alla våra kunder en bra grund att stå på även om de inte är redo att investera i och aktivt jobba med sökmotoroptimering (SEO).
Google Business Profile är ett viktigt verktyg för alla företag som vill synas online. Det hjälper ditt företag att interagera med din målgrupp, samt ger användbar information till nuvarande och potentiella kunder. När någon söker efter ditt företag på Google – eller söker efter termer som är relaterade till ditt företag – vill du se till att de lätt kommer åt all information de behöver för att kunna kontakta dig, hitta dina öppettider, köpa något och lämna goda omdömen efter att de har varit i kontakt med dig.
Google Analytics (GA) är ett spårningsverktyg som du kan installera på din hemsida. Den samlar då in användardata som sidvisningar och sessioner, som du kan analysera i Google Analytics-gränssnittet.
Google Tag Manager (GTM) är i huvudsak bara mellanhanden mellan det du implementerar på din hemsida och spårningsverktyget Google Analytics, dit data skickas. Använd GTM om du planerar att använda andra verktyg så som Facebook Pixel & Google Ads.
Google Search Console (GSC) är ett verktyg som ger dig insikter och kontroll över hur din hemsida presterar i Google-sökresultaten. Genom att ansluta din hemsida till Google Search Console kan du övervaka och förbättra hemsidans synlighet i sökmotorresultaten.