Innehållsmarknadsföring ger en kostnadseffektiv och långsiktig strategi för att bygga varumärkesmedvetenhet, engagera målgruppen och etablera förtroende genom värdefullt och relevant innehåll.
Marknadsföring för småföretagare brukade vara ganska enkel: man placerade annonser i lokaltidningen eller investerade i några minuters radioreklam, hittade en bra lokal med bra läge och sedan satt man och väntade på att kunderna skulle komma till en. Det ser helt annorlunda ut idag.
Med den enorma tillgång till information som vi har idag, via våra mobiltelefoner, datorer, surfplattor, så har även dina kunder blivit mycket mer aktiva. De gör sina egna sökningar och undviker annonser som pesten, till förmån för information som är relevant för just deras behov.
De söker efter information som kan hjälpa dem att lösa just deras problem – och därför läser de kundrecensioner, artiklar, kollar på videor – allt som kan underlätta för att fatta ett klokt köpbeslut.
Att lyckas fånga potentiella kunders uppmärksamhet och sedan engagera och kommunicera med dem, betyder mycket mer än att berätta för dem om den fantastiska produkt eller tjänst du erbjuder. Du måste utbilda kunderna i mycket större utsträckning om saker som är viktiga för dem. Och genom att göra det får du deras förtroende, vilket är till stor hjälp när du också försöker få dem att köpa dina produkter och tjänster.
Den hjälper din målgrupp att få den information de behöver och vill ha om ditt företag och ditt erbjudande.
Och självklart har du inte startat ditt företag bara för att utbilda potentiella kunder. Ditt mål förblir detsamma – att nå fler kunder och öka din försäljning.
Mål som är betydligt lättare att nå genom att investera i innehållsmarknadsföring.
Att köra igång med innehållsmarknadsföring är inte alltid lätt och resultaten kommer inte över en natt, man behöver rusta upp med tid och tålamod.
Som småföretagare vet du redan hur mycket hårt arbete det krävs, vilket slit och engagemang som ligger till grund för att lyckas med det du gör.
Nedan kommer vi att gå igenom 9 steg som hjälper dig att komma igång med innehållsmarknadsföring för ditt företag och som får ditt företag att växa utan att slösa tid och pengar.
STEG 1 – TYDLIGA OCH MÄTBARA MÅL
Exempel på tydliga och specifika mål:
KPI:er är nyckeltal som talar om för dig hur en viss marknadsföringsaktivitet presterar.
Exempel på KPI:er som du vill mäta:
För att kunna producera riktigt bra innehåll behöver du få stenkoll på vem du faktiskt säljer till och vilka behov och utmaningar de har.
Hur gör du det då?
Den digitala köpresan förklaras på många olika sätt men kontentan är densamma. Kunden går igenom ett visst antal steg under sin köpresa och varje steg kräver sin typ av innehåll.
Exempel på de olika innehållstyperna för respektive steg i köpresan hittar du lite längre ner i denna artikel.
En viktig del i arbetet med innehållsmarknadsföring är att veta exakt när innehållet ska publiceras, vem som ansvarar för produktionen av innehållet och vilka plattformar/kanaler innehållet ska publiceras på.
Vår rekommendation är att din innehållskalender bör sträcka sig över 90 dagar, därefter analyserar du och optimerar resultaten.
Innehåll/content och SEO som blåbärspaj och vaniljglass – det ena fungerar inte utan det andra.
Innan du börjar skapa och publicera något innehåll behöver du först göra en grundlig nyckelordsanalys där du bland annat går igenom sökbeteendet, tittar på konkurrensen och till slut väljer ut de nyckelord som är relevanta, har ett affärsvärde och som du vet att din målgrupp faktiskt använder.
Vilka kanaler är relevanta för din bransch och dina kunder? Är du redan aktiv inom vissa kanaler?
Gå tillbaka och titta på dina ”personas” – vilka kanaler finns de på?
Det är bättre att lägga fokus på det som redan fungerar och se till att optimera det än att försöka göra allt på en gång.
Det är nu det magiska börjar.
Oavsett om det handlar om inlägg till sociala medier, detaljerade blogginlägg, manus för din podcast eller olika reklamvideos så behöver du ständigt producera, publicera och distribuera det innehåll som är värdefullt och relevant för just din målgrupp och innehållet måste hålla en hög och jämn kvalitet.
Fördelarna med analysering:
Att analysera och optimera låter kanske både skrämmande och överväldigande – men det behöver det inte vara. Med rätt processer för att hantera den data man får fram, får man reda på vilka marknadsföringsinsatser som har genererat möjligheter och vilka insatser man kan slopa.
Och vilken typ av innehåll du levererar bör anpassas efter köpresan. Nedan har vi listat några exempel på olika typer av innehåll och i vilka skeden i kundens köpresa de är bäst att använda.
Exempel på typer av innehåll att producera i denna fas:
Skapa ett mervärde för dina hemsidebesökare och visa hur ditt företag kan lösa deras problem.
Exempel på typer av innehåll att producera i denna fas:
Belysa ditt värdeerbjudande och konkurrensfördelar samt visa att det finns ett ekonomiskt värde i de lösningar ditt företag erbjuder.
Exempel på typer av innehåll att producera i denna fas:
Att arbeta effektivt med innehållsmarknadsföring hjälper ditt varumärke att engagera potentiella kunder tidigt i deras köpresa och bygga en relation med dem över tid.
Ge ditt innehåll ett tydligt syfte och glöm inte att mäta hur bra eller dåligt det presterar. Slutligen, glöm inte att innehållsmarknadsföringens viktigaste ord är VÄRDE.
Det är dags att engagera din publik med innehåll som utbildar, inspirerar och är värt att delas med hela världen.
Om du behöver hjälp, hör av dig till oss – vi hjälper dig att komma igång med din innehållsmarknadsföring.